Spanias forbilde

Spanias forbilde

onsdag 4. januar 2012

Veb 2= fremtid

Fremtid verb betyr det vi kommer til å gjøre eller si osv. Altså det som skal skje i fremtiden. Vi har to forskjellige måter vi kan bøye verbet hablar i futurum. F.eks

- vi kan si: Yo voy a hablar, altså jeg skal snakke. hadde dette vert i presens ville vi ha skrevet hablo. Men det gjør vi IKKE i futurum da skriver vi selve verbet (å snakke). Men hvordan vet vi at det er Jeg som skal snakke. Jo, vi har yo og voy. Voy er jeg skal

- Vi kan også si: Yo hablaré. Denne versjonen er litt vanskeligere enn den andre. her er alle bøyningene begge måtene.

 
Yo -hablaré = jeg skal snakke   
Tu- hablarás = du skal  snakke 
El/Ella/ Usted- hablará  = han/hun  skal snakke     
nosotros/as -hablaremos = vi skal snakke
Vosotros/as- hablaréis = dere skal  snakke                 
Ellos/as/ustedes- hablarán = de skal snakke

Voy a hablar = jeg skal snakke   
Vas a hablar= du skal  snakke 
Va a hablar = han/hun  skal snakke     
Vamos a hablar = vi skal snakke
Vaís a hablar= dere skal  snakke                 
      Van a hablar= de skal snakke

Hvis du har problemer med å skjønne verbene har jeg et hjelpemiddel. Easytrans.org er en flott side der hvor du kan finne alle verben og hvordan de skal bøyes. Her er linken:


BRUK LINKEN DEN ER KJEMPE BRA!!!!!


                                                                                                                                                                                                                                                         

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar